LCHF tacopaj.

Publicerad 2012-09-30 14:34:00 i Kött, Paj,

LCHF-tacopaj är en av mina favoriter när det gäller LCHF-mat. I början kan det vara tufft att vänja sig vid pajskalet som består utav en äggstanning men efter ett tag inser man hur gott det faktiskt är, och pajen är otroligt enkel att göra och perfekt som matlåda.
 
LCHF-tacopaj (3-4 portioner)
Pajskalet:
2 msk riktigt smör
4 ägg
1 dl vispgrädde
 
Fyllning:
500 g köttfärs
2 st vitlöksklyftor (eller en om man inte är så förtjust i vitlök)
3 msk tomatpuré
En påse tacokrydda
1 dl vatten
Paprika
En liten påse riven ost
2,5 dl vispgrädde
3 dl creme fraiche
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg smöret i en pajform och ställ in formen i ugnen och låt smöret smälta.
Vispa samman ägg och grädde hastigt. Häll blandningen i formen när smöret smält och ställ in den i ugnen igen.
Grädda tills pajskalet fått mycket färg. Ta ut formen och låt vila.
 
Stek köttfärs och tillsätt vitlök och kryddor. Tillsätt vatten och tomatpuré och låt detta puttra i några minute tills vätskan kokat in.
Blanda grädde och creme fraiche i en bunke.
Häll köttfärsröran i pajformen, dekorera med paprikaskivor, häll sedan på grädden och creme fraichen och toppa till sist med riven ost.
In i ugnen i ungefär 15-20 minuter, tills osten fått en fin färg.

Servera med en klick creme fraiche.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag heter Amanda, är 19 år och skriver om mitt liv som LCHF:are. Ni kommer att kunna läsa både om hur jag äter och tränar, och jag kommer att försöka bjuda på många smarriga recept och tips!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela